"My philosophy is to have a really good time and never to let anything stop me from doing what I want to do."




(2000) Universal Music S. A. France

2CD

Michel Petrucciani: days of wine and roses:
                                 the owl years 1981-1985


Disc 1
    1. Gattito (Aldo Romano)
    2. Amalgame (Aldo Romano)
    3. Eugenia (Michel Petrucciani)
    4. Mike Pee (Michel Petrucciani)
    5. I Just Say Hello (Michel Petrucciani)
    6. Santa Barbara (Michel Petrucciani)
    7. It's What I Am Doing When I Miss You (Michel Petrucciani)
    8. Cold Blues (Michel Petrucciani & Ron McClure)

Disc 2
    1. Days Of Wine And Roses (Henry Mancini & Johnny Mercer)
    2. My Funny Valentine (Richard Rogers & Lorenz Hart)
    3. Prelude To A Kiss (Duke Ellington-Irving Gordon-Irving Mills)
    4. I Hear A Rhapsody (George Fragos-Jack Baker-Dick Gasparre)
    5. 'Round Midnight (Thelonius Monk-Cootie Williams-Bernie Hanighen)
    6. Afro Blue (Mongo Santamaria)
    7. There Will Never Be Another You (Harry Warren & Mack Gordon)

Michel Petrucciani - piano
Lee Konitz - sax (alto)
Ron McClure - bass
Aldo Romano - drums
Jean-Francois Jenny-Clarke - bass

It was barely twenty years ago, a long spring that lasted beyond reason. Michel Petrucciani had turned up unexpectedly in Aldo's arms; Aldo Romano, with whom he recorded the Days of Wine and Roses you can hear on this album, the same Days on the young miracle's first Owl Album. That month of April, 1981 began a magical season which, record after record, composed a bouquet of musical flowers such as only very few - have existed in the history of the piano. One day, for example, Lee Konitz came too: I Hear A Rhapsody... You can still hear it floating in the air, as light and haunting as a breeze of desire.
The owl - Owl wasn't an acronym, it was really named for the gentle bird that flies at night - the owl couldn't believe his ears. Nor did he miss a single note, and he filled his grooves with music. It was lucky he did, because one day Michel departed. First a long way away - another season, his Californian summer, perhaps - and then for good.
But the music from that spring remained with us, and now it's reappeared, still as fresh, as new and joyful... a melodic, unexpected music that is solid and sinuous, beautiful and bold, music that defies the piano - looks it straight in the eye - as others might provoke big cats, or defy the waves of the sea. That same season, filmmaker Frank Cassenti dedicated to him a fine Letter To Michel Petrucciani (extracts from which have been cleverly included in the present selection of recordings); the pianist had confessed a strange complex to Cassenti: "I always had this complex... when I studied the piano for the first time, you know... When you open the lid of the piano, you can see the piano's teeth, like that... and I always had the impression that the piano was laughing at me... right up until I started playing... the piano was saying to me: "Ah, ha, go on, then... try and make me play..." And each time I open the thing, those teeth are there with a big smile, you know, really ironic." You can still hear the piano smiling, but it's a grin of pleasure.

Daniel Soutif
Director of Cultural development. National Center of Art and Culture Georges Pompidou


Es war kaum 20 Jahre her, in einem Frühling, der unendlich lange dauerte. Michel Petrucciani war unerwartet in Aldos Armen aufgetaucht; Aldo Romano, mit dem er "The Days of Wine and Roses" aufnahm, das man hier auf dieser Aufnahme hören kann, die selben Tage des jungen Wunders auf seinem ersten Owl Album. In diesem Monat, im April 1981 begann eine magische Saison, die Aufnahme für Aufnahme einen Strauß aus musikalischen Blumen zusammenstellte, wie er nur selten in der Geschichte des Pianos existierte. Eines Tages kam zum Beispiel Lee Konitz: "I hear a Rapsody..." man kann sie immer noch in der Luft schwingen hören, so leicht und sehnsüchtig wie eine Brise des Verlangens.
Die Eule? Eule war kein Akronym, sie war tatsächlich nach dem sanftmütigen Vogel, der während der Nacht fliegt, benannt? die Eule konnte ihren Ohren nicht glauben. Er vermisst keine Note und füllte seine Grooves mit Musik. Es war ein Glück, dass er dies tat, denn eines Tages ging er fort. Erst einen weiten Weg entfernt - eine andere Jahreszeit, sein kalifornischer Sommer - und dann für immer.
Aber die Musik dieses Frühlings bleibt uns und jetzt taucht sie wieder auf, immer noch so frisch, so neu und voll Freude ... eine melodische, unerwartete Musik, die massiv und geschmeidig, schön und kühn ist, Musik die das Piano auffordert - ihm direkt in die Augen blickt - so wie andere vielleicht große Katzen provozieren, oder die Wellen des Meeres herausfordern. In dieser Jahreszeit widmete der Filmemacher Frank Cassenti ihm "Letter to Michel Petrucciani" (Auszüge davon finden sich in der aktuelle Auswahl seiner Aufnahmen); der Pianist gestand Cassenti einen starken Komplex: "Ich hatte diesen Komplex schon immer... als ich zum ersten mal Klavier studierte, weißt du... wenn man den Deckel des Klaviers öffnet, kann man seine Zähne sehen... und ich hatte immer das Gefühl, dass das Klavier mich anlachte... bis ich anfing zu spielen... das Klavier sagte zu mir: "Ah, ha, fang an, dann... versuche mich zum Spielen zu bringen...". Und jedes mal, wenn ich es öffne sind diese Zähne da, die mich anlachen, weißt du, wirklich ironisch." Du kannst das Klavier immer noch lachen hören, aber es ist ein Grinsen des Vergnügens.



Daniel Soutif
Director of Cultural development. National Center of Art and Culture Georges Pompidou

Übersetzung: Dr. Dirk Paßmann
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